Trygge ledere tåler en støyt

Vi behøver trygge ledere som kan stå oppreist i en konflikt, kjempe for det de tror på og skape et arbeidsmiljø som fremmer resultater og psykisk helse.

Publisert: 25.08.25 |
Del på: Facebook | LinkedIn | Twitter

 

Bildet er KI-generert

Det er tøft å være leder. De skal skape resultater gjennom andre. De skal sette retning, utvikle strategier og kultur. I en verden med stor kompleksitet og uforutsigbarhet, skal de stå støtt. Det krever mye av dem, og det er mange fagområder de skal beherske. Ledelse er risikosport.

Vi i Strategica jobber for å utvikle trygge ledere, fordi det gir sterke forretningsresultater og bedre liv. Vi vil at mennesker skal trives og prestere godt på jobben, enten de leder eller blir ledet.

Problemer forsvinner sjelden av seg selv.

Trygge ledere kan ta en konflikt. Utrygge ledere håper at ting går over av seg selv. Det gjør de ikke. Konflikter vokser på seg over tid. 

Konflikter på arbeidsplassen handler ofte om medarbeidere som ikke leverer og fungerer som forventet. Det kan handle om medarbeidere som manipulerer og baksnakker. Det kan handle om medarbeidere som gjennom et uformelt lederskap driver frem en fryktkultur i teamet.

Utrygge ledere vegrer seg for å gå inn i disse konfliktene.  De håper at medarbeiderne ordner opp seg imellom eller at det rett og slett skal gå over av seg selv.  Resultatet blir psykisk slitasje, sykemeldinger, oppsigelser, produktivitetstap og dårlige resultater.

Hva er de redde for, disse utrygge lederne?

Er de er redde for ikke å bli likt? Er de redde for kritikk? Går du inn i en konflikt, vil noen kritisere deg, og det gjør de ikke bare overfor deg. Det kan føre til at noen tenker at du er en dårlig leder siden disse konfliktene oppstår i din avdeling. Er de redde for å bli varslet på? Konflikter av en viss størrelse ender ofte med at noen sender et anonymt varsel mot sjefen i håp om å sette sjefen ut av spill. Det er mye å være redd for, og er man redd, er veien til handlingslammelse kort.

Trygge ledere tar grep.

De lytter, stiller krav og gir tydelige tilbakemeldinger også når resultatene ikke er slik som avtalt og forventet. Når viljen til endring ikke er til stede, sørger de for ryggdekning hos sin egen sjef og iverksetter en prosess for å avvikle ansettelsesforholdet. Her spiller HR en sentral rolle som støttespillere for sjefen, men det krever mot også hos dem.

Det er din jobb som leder å ta grep.  Du må tåle å ikke bli likt. Du må tåle å stå i en storm. Det er lettere når du er trygg på at du gjør det rette.