Dette handler først og fremst om å gi medarbeiderne oppgaver og mål som innebærer at de må utfordre seg selv for å mestre dem. Utfordringen ligger i regelen i å utvikle ny kompetanse. Den ungarske psykologen Mihaly Csikszentmihalyi utviklet den såkalte «flow»-modellen på 80-tallet. Det er en modell som på en god måte illustrerer sammenhengen mellom utfordringer, kompetanse og mestringsopplevelse.
Modellen viser sammenhengen mellom utfordringer og kompetanse. Om en medarbeider har mindre kompetanse enn det han behøver for å møte utfordringen, vil vedkommende oppleve stress. Det er et tegn på at han er utenfor komfortsonen. For å motvirke stressfølelsen må han skaffe seg mer kompetanse. Da kommer han inn i flytsonen der hvor mestringsopplevelsen gjør seg gjeldende. Om han stadig får mer kompetanse men ingen nye utfordringer, vil han til slutt ende i kjedsommelighet. For å unngå det, behøver han nye utfordringer. Sikksakk-bevegelsen rundt den øvre linjen av flytsonen, illustrerer utviklingen til en medarbeider som er i flytsonen og stadig kjenner at han kan mestre nye saker. Det er der de fleste av oss liker å være.
Jeg anbefaler ofte ledere å forklare denne modellen for medarbeiderne sine og be dem angi hvor i modellen de kjenner at de befinner seg. Det gir et godt utgangspunkt for å legge til rette for nye utfordringer eller mer kompetanse.
Hvor er du selv, forresten? Behøver du mer kompetanse eller større utfordringer?